Tegenwoordig is de mens een stuk vatbaarder voor een burn-out. Dit komt door het snelle leven van tegenwoordig waarbij de telefoon een groot aandeel heeft. Je staat namelijk continu aan en dan kan voor problemen zorgen. In dit blog lees je een aantal cruciale punten waar je aan voldoet als je een burn-out hebt.

Uitputting

Een duidelijk teken van burnout is wanneer je je de hele tijd moe voelt. Uitputting kan emotioneel, mentaal of fysiek zijn. Het is het gevoel dat je geen energie hebt, dat je volledig wordt besteed.

Gebrek aan motivatie

Als je je nergens meer enthousiast over bent of als je die interne motivatie voor je werk niet meer hebt, is de kans groot dat je een burn-out hebt. Andere manieren waarop dit zich uit? Het kan moeilijker zijn om ’s morgens aan de slag te gaan en het kan moeilijker zijn om jezelf elke dag mee te slepen naar het werk.

Frustratie, cynisme en andere negatieve emoties

Misschien heb je het gevoel dat wat je doet er niet zoveel meer toe doet, of ben je gedesillusioneerd over alles. Je zou kunnen merken dat je je over het algemeen pessimistischer voelt dan je gewend bent. Terwijl iedereen van tijd tot tijd negatieve emoties ervaart, is het belangrijk om te weten wanneer deze voor jou ongebruikelijk worden.

Interpersoonlijke problemen thuis en op het werk

Dit heeft de neiging om op een van de twee manieren uit te spelen: (a) Je hebt meer conflicten met andere mensen, zoals het krijgen van argumenten, of (b) je trekt je je terug, praat minder met je collega’s en familieleden. Het kan zijn dat je zelfs als je fysiek aanwezig bent er toch niet helemaal bij bent met je gedachte.

Niet voor jezelf zorgen

Als je last hebt van burn-out, gaan sommige mensen ongezonde dingen doen zoals te veel drinken, roken, te veel junkfood eten, te weinig eten of te weinig slaap krijgen. Zelfmedicatie is een andere kwestie en kan bestaan uit het vertrouwen op slaappillen om te slapen, het drinken van meer alcohol aan het eind van de dag om de stress te verminderen of zelfs het drinken van meer koffie om de energie op te roepen om jezelf ’s morgens naar het werk te slepen.

Gezondheidsproblemen

Over een lange periode van tijd kan ernstige chronische stress leiden tot echte gezondheidsproblemen zoals spijsverteringsproblemen, hart- en vaatziekten, depressie en obesitas.